MISI BELI BEG, PERGI MARKET

Share this article

Jumaat: 4 Mac 2022

n

PAGI NI HENDAK tak hendak, kami memang kena cari kedai jual beg. Esok kami dah nak kena ke destinasi seterusnya. Takkan nak guna lagi beg yang dah patah roda. Jadi tadi, lepas Subuh aku dah start study nak cari mall kat mana. Jumpa satu kedai beg dalam mall taknegozi tata scarpe www marella orders com custom youth hockey jerseys negozi tata benetton saldi online benetton sito ufficiale tataitalia outlet geox spaccio benetton outlet online shop benetton outlet online benetton saldi 2022 benetton saldi 2022 cains moore benetton saldi benetton outlet shop online jauh dari stesen kereta api Nyugati. Nak ke sana pun senang, boleh naik tram No 4 atau 6 dari stesen tram Király utca.

nn

Jadi, pagi, agak-agak orang dah pergi kerja tu, kami pun keluar dan tunggu tram kat Király utca nak ke Westend Shopping Centre. Lagipun nak check-out stesen kereta api Nyugati sebab esok kami nak naik kereta api ke Prague pula.

Sampai saja shopping complex kedai yang dicari belum buka lagi jadi kami jalan-jalan dulu kat dalam ni. Ini antara pusat beli belah terbaik di Eropah Timur. Tapi, kalau nak dibandingkan dengan kat Malaysia, mall kita jauh lagi besar. Kat sini ada juga brands yang mahal-mahal. Di bahagian bawah pun ada food court. Kalau tak silap, ada juga stall yang jual makanan Halal tapi tak sure sebab kami tak tanya atau cuba. Masa kami tiba tu semua gerai makan dia tak buka lagi. Yang buka cuma kedai roti dengan kopi untuk sarapan pagi.

nn

Buka aje kedai beg tu, kami terus pilih beg. Harga pun boleh tahan, untuk saiz maksimum 30kg tu separuh dari harga kedai yang dekat Stesen Metro semalam. Kami akhirnya pilih harga yang dalam RM200. Harap bertahan sampai balik.

nn

Lepas beli beg tu, aku check out juga keadaan di stesen kereta api Nyugati. Senang esok nak ke sini lagi sebab tren kami akan bertolak awal pagi, jadi tak naklah kalut-kalut nak cari platform. Dah selesai recce kami balik ke hotel lagi sebab nak letak beg.

nn

Hari ni Atok tak pergi solat Jumaat sebab bila cari di Google Map, lokasi masjid agak jauh dan Atok pula tak confident nak pergi seorang diri. Kalau aku ikut pula, aku tak ada tempat nak lepak sementara nak tunggu Atok habis solat Jumaat. Terfikir nak duduk di bench kat taman berdekatan tapi Atok kata setuju sebab cuaca sejuk dan takut jatuh sakit.

nn

Lepas rehat sekejap, kami buat keputusan nak ke Great Market Hall. Aku check Google Map, boleh ambil tram no 2 dan turun di stop Fővám tér M jalan seberang jalan tunggu pulak trolleybus no 6 dan turun di Vigadó tér. Jalan tak sampai lima minit sampai la ke Great Market Hall ni.

n

Bangunan Great Market Hall ni terletak di bahagian Pest (bandar modern) seberang Sungai Danube. Berdekatan Market Hall ni Szabadság híd atau Liberty Bridge jambatan ikonik yang dibina pada 1896.

Great Market Hall macam Centre Market kita. Tapi, fungsinya tetap dikekalkan sebagai pasar di sini. Market Hall ni dua tingkat. Bahagian bawah adalah deretan kedai yang menjual barangan basah seperti daging, sayur dan buah. Ada juga kedai jual keju dan arak di sini. Di bahagian atas pula tempat menjual makanan local cuisine dan juga barang-barang cenderahati tradisional Hungary. Bahagian atas dan bawah disambung dengan tangga-tangga dan eskalator.

nn

Kami ambil masa lebih sejam pusing-pusing kat sini. Sempatlah beli beberapa biji buah untuk bekal naik kereta api esok. Beli juga sikit cenderahati kecil untuk diri sendiri. Di sini yang terkenal adalah cili paprika. Selain tu serbuk paprika pun satu cenderahati ikon di sini. Bungkusannya pun pelbagai. Selain untuk kegunaan dapur sendiri, serbuk paprika ini ada yang dibungkus dengan cantik dan boleh dijadikan cenderahati.

Kalau korang tanya kenapa tak pergi ke tempat-tempat yang menarik yang lain macam Citadel ke, ni sebab trip ni untuk orang tua dan santai-santai aje. Ikut je hati dan kaki mana nak pergi. Aku tanya Atok nak ke naik ke Citadel, atas bukit juga. Dia kata tak payah sebab kita dah naik ke Fishermen’s Bastion dan tengok pemandangan dari situ. Tu yang hari ni kami relaks-relaks aje pi market.

nn

Lagipun esok kami dah nak ke Prague jadi malam ni nak kemas baju. Jadi balik aje dari Great Market Hall, kami singgah cari makan siap-siap. Malam ni kami dah tak nak keluar lagi. Bukan setakat nak rehat, tapi kalau nak keluar tu nak kena pakai baju berlapis-lapis sarung setokin, but bagai. Leceh.

nnn

You might also enjoy

KE DUBLIN

Isnin lepas, saya mengendeng ikut ‘housemate’ pergi ke menyeberang laut

DESTINASI TERAKHIR: MANCHESTER

Jumaat: 18 Mac 2022 HARI NI KAMI tinggalkan Glasgow dan mulakan perjalanan ke Manchester pula. Ini bandar terakhir kami di UK sebelum…

DUNEDIN, IBU KOTA SCOTLAND

Rabu: 16 Mac 2022 BAS KAMI KE Edinburgh bertolak jam 9.40 pagi. Awal pagi kami dah ke Buchanan Bus Station untuk naik bas ke ibu kota…

HELLO GLASGOW!

Selasa: 15 Mac 2022 INILAH TEMPAT JATUH bangun selama 5 tahun. Banyak kenangan pahit manis di sini. Bandar yang menyatukan kami yang ke…

BYE HULL, SAMPAI KETEMU LAGI

Isnin: 14 Mac 2022 TIBA MASA KAMI tinggalkan bandar York dan pasangan yang dah jadi keluarga angkat aku. Hari ni kami akan ke Glasgow…

KOTA DI BALIK TEMBOK

Sunday: 13 Mac 2022 HARI NI KAMI ke York pula. Asalnya nak cari carboot tapi memandangkan masih lagi dalam bulan musim sejuk, belum ada…

KNARESBOROUGH PEKAN FAIRY TALE

Sabtu: 12 Mac 2022 HARI NI KAMI ke Knaresborough. Tempat ni lebih kurang 70 batu jauhnya dari Hull. Jadi, pagi lepas sarapan, kami pun…

PERJALANAN KE HULL

Jumaat: 11 Mac 2022 JAM 6AM, KAMI dah sedia nak keluar heret beg ke stesen kereta api King Cross. Pembantu hotel kata, tak perlu buat…